بیانیه ماموريت بیان كننده علت وجودي آن سازمان است و بدان وسیله يک سازمان از سازمانهاي ديگرمتمايز مي گردد .با استفاده از ماموريت سازمان مي توان به اين پرسش اساسي پاسخ داد
رسالت(Mission) كه در برخي از منابع از آن به عنوان ماموريت نيز تعبير مي شود، در حقيقت بيانگر فلسفه وجودي سازمان بوده و مويد نقشي است كه آن سازمان در جامعه بر عهده دارد. تعيين و تصريح رسالت گام مهمی در شروع برنامه ريزي استراتژيك است و در واقع شالوده اي است كه ديگر عناصر برنامه ريزي استراتژيك روي آن بنا مي گردند. به عبارت ديگر رسالت پاسخ سوالات جايگاه سازمان در جامعه چيست؟ يا سازمان به وجود آمده است تا چه فعاليتي را انجام دهد؟ و چه منظوري و مقصودي از ايجاد شدن را دنبال مي نمايد؟ می باشد
در حقيقت رسالت سازمان عبارتي است كه ماهيت و مفهوم فعاليت هاي آينده سازمان را بيان مي كند و آنچه را كه سازمان قصد دارد در آينده انجام دهد، به اضافه تعهدات اصلي فلسفي كه ناظر بر فعاليت آن خواهد بود را تعيين مي كند
در تدوين رسالت سازمان بايد به چهار سؤال مهم زير پاسخ داد
1)- چه وظيفه يا وظايفي سازمان دارد كه بايد به انجام رساند؟
2)- براي چه كساني اين وظايف را به عمل ميآورد؟
3)- سازمان چگونه اين وظايف را انجام ميدهد؟
4)- چرا اين سازمان به وجود آمده است؟
رسالت در ارتباط با موارد زير است
1)- هويت سازمان
2)- طبيعت كار
3)- فلسفه وجودي سازمان
4)- افراد تحت پوشش
5)- اصول و ارزشهاي ارائه خدمت
محتواي بيانيه رسالت سازمان
1. ما چه كساني هستيم؟
2. چه كاري را انجام مي دهيم؟
3. براي چه كساني اينكار را انجام مي دهيم؟
4. چرا اينكار را انجام مي دهيم؟
5. چرا منابع عمومي براي اين تلاش ها اختصاص يافته است؟
معيار هاي مطلوبيت بيانيه رسالت سازماني
- بيانگر علت و دليل وجودي سازمان بر مبناي قوانين و مقررات باشد.
- معرف نيازهاي اساسي يا مشکلاتي باشد كه سازمان براي غلبه بر آنان، ايجاد شده است.
- مشتريان يا استفاده كنندگان از خدمات سازمان را چه در داخل و چه در خارج از سازمان تعريف كند.
- به شناسايي نيازمندي ها و انتظارات مشتريان و گروههاي ذينفع، خدمات ارايه شده براي پاسخگويي به اين انتظارات، منابع و فرآيند پاسخگويي به اين انتظارات كمك نمايند.
- منجر به بهبود سنجش عملكرد سازمان شود كه انعكاسي از نيازهاي جمعيت تحت پوشش سازمان و گروههاي ذينفع است.
- بگويد كه سازمان خدمات را چگونه ارايه مي دهد.
- به شناسايي نيازمندي ها و انتظارات مشتريان و گروههاي ذينفع، خدمات ارايه شده براي پاسخگويي به اين انتظارات، منابع و فرآيند پاسخگويي به اين انتظارات كمك نمايند.
- منجر به بهبود سنجش عملكرد سازمان شود كه انعكاسي از نيازهاي جمعيت تحت پوشش سازمان و گروههاي ذينفع است.
- بگويد كه سازمان خدمات را چگونه ارايه مي دهد.
تبيين، اصلاح و بازبيني رسالت سازمان
1- شناسايي اهداف موسسان اوليه سازمان :
– چرا سازمان تشكيل شده است؟
– براساس چه اصلي، چه قانوني و حكم كدام مرجع سازمان تأسيس شده است؟
– سازمان چه خدماتي را بايستي به گروههاي هدف خود ارايه نمايد؟
– وجه تمايز و جدايي اين سازمان با ساير سازمانهاي ديگر در چيست؟
– سازمان در چه حوزه أي فعاليت مي نمايد؟
– علت وجودي سازمان چيست و هدف از تاسيس سازمان كدام است؟
2- توجه به قانون تشکيل سازمان و برنامه های توسعه پنج ساله کشور:
يکی از مستندات مناسب برای احصاء رسالت سازمان توجه به قوانين تاسيس يا تشکيل سازمان است. مرور اين قوانين به روشن شدن ابعاد رسالت سازمان کمک می نمايد. گاهی ضرورت دارد که رسالت يا ماموريت های سازمان مرکزی مورد توجه قرار گيرد. برنامه های توسعه ای کشور نيز می توانند در تکميل بيانيه رسالت سازمان موثر واقع شوند. همچنين موصوبات احتمالی هيات وزيران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، و... مفيد فايده خواهند بود
قانون تشكيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
مصوبات هيات وزيران
منشور رياست محترم جمهور
تعهدات وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
قانون تشكيل هيات امنا دانشگاهها
ساير مستندات قانوني ديگر
مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي
قانون تشكيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
مصوبات هيات وزيران
منشور رياست محترم جمهور
تعهدات وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
قانون تشكيل هيات امنا دانشگاهها
ساير مستندات قانوني ديگر
مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي
ذ- تعيين نيازهاي فعلي و مشكلات اصلي سازمان :
– چه تفاوتي بين نيازهاي فعلي بيماران با اهداف اوليه سازمان براي اين گروه وجود دارد؟
– نيازها يا مشكلات اصلي سازمان در حال حاضركدامند؟
– در زمينه تامين نيازها، كدام اهداف سازمان نسبت به سه سال گذشته تفاوت نموده است؟ آيا اهدافي وجود دارد كه احتمال دارد در سه سال آينده تغيير نمايد؟
و- بازبيني و اصلاح رسالت فعلي سازمان و تعيين رسالت جديد متناسب با شرايط جديد:
آيا رسالت سازمان بر اساس مصوبه هاي قانوني وضع شده است؟
آيا اهداف برنامه هاي سازمان متناسب با رسالت سازمان است؟
آيا رسالت سازمان براي كاركنان، مشتريان براحتي قابل فهم و درك است؟
سازمان چقدر اختيار تدوين قوانين و مقررات را دارا است؟
|
براساس نظريه فرد آر .ديويد نويسنده کتاب مديريت استراتژيک در تدوين بیانیه ماموريت سازمان بايد 9 مورد مشخص شود : |
مشتريان چه كساني هستند؟ |
محصولات و خدمات ما چیست؟ |
بازارها كجاست؟ |
فن آوري مورد توجه ، كدام است؟ |
ديدگاه سازمان به بقا، رشد و سودآوري چیست؟ |
فلسفه باورها، ارزش ها، آرزوها و اولويت هاي اخلاقي حاكم بر سازمان چیست؟ |
شايستگي ها، توانمندی ها ومزيت هاي رقابتي ما كدام است؟ |
به چه مسئولیت هاي اجتماعي متعهد هستیم؟ |
ديدگاه شركت درمورد كارمندان سازمان چگونه است؟ |
تكنيك 5 سوالي |
از نظر ماهيت ونتيجه، تفاوتي با روش قبلي ندارد و اكثر نتايج دو روش با يكديگر يكسان ميباشند. |
چه چيزي؟ |
به اين معني كه ما چه خدماتي را ارائه ميدهيم و يا چه محصولاتي را توليد مي نماييم و يا چه نيازي از جامعه را برطرف مي نماييم. |
چه كسي؟ |
مشتريان ما چه كساني هستند و يا ما نياز چه كساني را برآورده مي كنيم و مخاطبين ما چه كساني هستند. |
كجا؟ |
حيطه فعاليت ما كجا قرار دارد. بازاري كه ما در آن فعاليت مي كنيم كجا قرار دارد و در واقع محدوده جغرافيايي فعاليت مشخص ميشود. |
چرا؟ |
چرا ما وارد اين بازار شده ايم. چرا اين محصول را توليد مي نماييم و در واقع ممكن است وجه مميزه شركت در اين سوال بيان شود. |
چگونه؟ |
ما چگونه اين محصولات را توليد مي كنيم و با چه روش و تكنيكي اين محصولات را توليد مي نماييم. |
مثالهایی از ماموريت
شرکت آموکو
آموکو یک شرکت جهانی است که در صنعت نفت و مواد عالی فعالیت میکند . ما در صدد کشف منابع نفت بر می آییم و محصولات و خدماتی با کیفیت عالی به مشتریان عرضه می نماییم . شرکت ما این مسئولیت را احساس می کند که از نظر مالی بازدهی مناسب نصیب سهامداران نماید ، رشد بلند مدت را تضمین کند و نسبت به محیط و جامعه به تعهدات خود عمل نماید.
مثالهایی از ماموريت
شرکت کامپیوتر اپل
ماموریت شرکت اپل این است که به مشتریان کمک نماید تا شیوه کارهایی را که انجام می دهند ، متحول سازند و نیز از طریق عرضه رایانه های شخصی استثنایی و خدمات عالی پس از فروش بر میزان دانش و آگاهی مشتریان بیفزاید و به آنها کمک کند به شیوه ای عالی ارتباط برقرار نمایند.
مثالهایی از ماموريت
ماموریت گروه صنعتی سدید
ماموریت گروه صنعتی سدید به عنوان یک شرکت مادر ( HOLDING COMPANY ) عبارت است از مدیریت و سرمایه گذاری در شرکتها و فعالیتهای اقتصادی در زمینه های تولیدی و خدماتی مرتبط با پروژه های صنعتی داخل و خارج از کشور .